Microsofti suurim katsetus
Teen nüüd seda veidi meelega. Selle ülesande raames oleks
ilmselt tulnud mõnd noort ja poppi projekti või siis vaba tarkvara edulugu
analüüsida, aga mina lähen veidi teist teed ja pigem tutvustan kuradit ennast.
Ilmselt Microsofti suurim katsetus
Office 365 oli esimene edukas pilveteenuste perekonna
kommertstoode. Ehk edukaid pilveteenuseid oli tal ka varem, edukaid
kommertstooteid ka kui omas segmendis oli Office 365 Microsofti esimene.
Ärimudel siinkohal lihtne: maksa, kas kuupõhiselt või aastapõhiselt ning
Microsoftile omaselt võib selle toote lisada ka ettevõtte raamlepingusse (mis
tähendab endiselt aastapõhist tasumist). Oma olemuselt on tegemist tarkvara kui
teenusega, sest lisaks tarkvararendile on olemas ka teenusekomponent (näiteks e-post,
Skype for Business, pilveketas jne). Lisaks sellele saab teatud pakettide puhul
siis ka Microsoft Office töölauaversiooni kasutusõiguse.
Kusjuures Microsofti peamiseks konkurentsieeliseks on
siinkohal minu hinnangul olnud järgmised asjaolud:
·
Arenenud Office töölauaversioon (seda siis
eelkõige võrdluses Googlega)
·
Väga lai tooteportfell, mis teenustena olnud
olnud võimalik realiseerida (Exchange Online, Sharepoint, SfB)
·
Pilveplatvormi olemasolek (ehk oli kogemus
MSN-i, Hotmaili jne teenuste pealt)
Omamoodi oli Office 365 oma aja laps. Oli näha, et Google
sööb ära väga suure hulga ärikasutajaid, kes senini olid ühel või teisel kombel
panustanud Microsofti eelarvesse. Tuli reageerida, tuli pakkuda võimalust
maksta senisest vähem, aga tihedamini. Teisalt selgus see, et senini suurte
litsentsitasude ja mahtudega harjunud mammuti jaoks oli siin palju keerukat
(kas või senisest erinev tellimuste ja maksete haldus) ning ka arendusmudelit
tuleb muuta.
Vähe, kuid kiiresti
SaaSi teenusega haakub agiilne arendusmudel tunduvalt
paremini kui klassikalise kosemudeliga. Microsofti kontekstis tähendab see aga
seda, et senist mõne-aastast tootetsükli pikkust tuli hakata olulisel määral
muutma. Uuendusi tuli teha kiiresti ja uuendused ise muutusid väiksemaks. Seega
oli Office 365 tiim üks kes ettevõtte sees pidi vägagi agiilne olema.
Minu jaoks oli see üllatus, mitte selle pärast, et
pilveteenus eeldab agiilsust vaid selle pärast, et Microsoft ise oli agiilset
arendust juba aastaid populariseerinud ja rääkinud sellest kui ainsast
võimalikust. Seega oli minu jaoks üllatav see, kuivõrd kinni oli ettevõtte ise
kosepõhises arenduses. See enam ei üllatanud, et muudatused olid valusad ja
aeglased. Lühikese tootetsükliga harjumine ning selle korralik toetamine võttis
aega, et juurutada. Vaatasin seda kõrvalt, muigasin ja tõdesin, et mammuti suunamuutused
võtavad aega. Viimased paar aastat tundub juba, et sellega on ära harjutud,
toime tuldud. Aga…
Tänaseks olen näinud, et agiilsete mudelite kasutuselevõtt
ei ole vaevaline mitte ainult mammutitele vaid ka sipelgatele. Organisatsioonid
koosnevad ikkagi inimestest ja inimeste (harjumuste) muutmine on aeglane ja
valus.
Kommentaarid
Postita kommentaar